Sari la conținutul principal
Actualizat la

 

 

 

 

 


Ilustrație: © GeoNames, TomTom, Microsoft editat de viadonau

FAIRway Danube II este un proiect transnațional cu implicarea Austriei, Slovaciei, Ungariei, Croației, Bulgariei și României, care își propune să îmbunătățească condițiile de navigabilitate pe Dunăre și să facă navigația interioară mai rezistentă la schimbările climatice, mai durabilă și mai atractivă.

Proiectul va fi realizat între aprilie 2023 și decembrie 2027.

Contextul proiectului

FAIRway Danube II este un proiect de continuare a proiectului emblematic al CEF FAIRway Danube (www.fairwaydanube.eu), care a sporit deja în mod semnificativ cunoștințele privind secțiunile puțin adânci și elaborarea de măsuri de reabilitare. În plus, proiectul FAIRway include lucrările în curs de pregătire FAIRway 2 și FAIRway works! care îmbunătățesc, de asemenea, infrastructura și sistemele de monitorizare pe Dunăre.

FAIRway Danube II, în valoare de 70 de milioane de euro (47 de milioane de euro finanțare UE), aprobat oficial de UE în iunie 2023, va continua cursul de succes în ceea ce privește modernizarea căilor navigabile de-a lungul Dunării pentru anii următori.

Acronim proiect
FAIRway DANUBE II
Obiective

Sarcinile și obiectivele planificate ale FAIRway Danube II:

  • Punerea în aplicare a unei monitorizări transnaționale periodice a condițiilor de joc

  • Achiziționarea de senzori pentru măsurarea nivelului apei, a adâncimii șenalului navigabil și a înălțimii podurilor

  • modernizarea sistemelor naționale de gestionare a căilor navigabile (WAMS) și a sistemului transnațional de monitorizare a căilor navigabile (WAMOS 2.0) pentru a spori performanța și eficiența acestora și pentru a îmbunătăți furnizarea de informații către utilizatorii înregistrați

  • Extinderea termenului de prognoză a nivelului apei - un instrument esențial pentru logisticieni

  • Testarea elementelor flexibile de infrastructură în Austria, Croația, România și Bulgaria. Această abordare unică va oferi o soluție neinvazivă, aproape naturală, pentru perioadele de ape scăzute, deoarece poate fi utilizată pentru a influența în mod flexibil adâncimea șenalului navigabil. În acest fel, fiabilitatea navigației interioare va fi îmbunătățită fără niciun impact permanent asupra habitatelor și ecosistemelor.

  • Modernizarea locurilor de acostare existente în Austria și România pentru îmbunătățirea infrastructurii, în special în ceea ce privește siguranța și mobilitatea echipajului. Lucrările includ, de asemenea, soluții de energie verde pentru alimentarea de la țărm a fiecărui loc de acostare.

  • De asemenea, sunt elaborate planuri pentru investiții suplimentare în locuri de acostare în Austria, Slovacia și Croația.

  • Obiective și activități

Stare bună de navigației

Stabilirea senzorilor ficși și mobili pentru măsurarea stării bune de navigație (GNS)


FAIRway Danube II urmărește să asigure starea bună de navigație (GNS) a căii navigabile transnaționale Dunărea. Starea bună a navigației este esențială pentru o navigație sigură și eficientă, acoperind factori precum nivelul apei, adâncimea șenalului navigabil și gabaritul podurilor. Pentru a aduna și mai multe informații cu privire la starea șenalului navigabil al Dunării, vor fi utilizați senzori avansați fixi și mobili, actualizări de sistem și instrumente de ultimă generație.

Inițiativele noastre:

1. Stabilirea de senzori ficși pentru monitorizarea GNS:

  • Modernizarea senzorilor la 19 stații de măsurare. (BG, RO)

  • Desfășurarea a 183 de geamanduri cu senzori avansați. (HR, RO)

  • Instalarea a 11 senzori pentru ridicarea verticală a podului. (HU, RO)

2. Stabilirea de senzori mobili pentru monitorizarea GNS:

  • Introducerea a 3 noi nave de topografie. (HU, RO)

  • Modernizarea senzorilor pentru 8 nave de supraveghere existente. (SK, HU, HR, BG, RO)

  • Încorporarea a 4 drone acvatice. (HU, HR, RO)

  • Desfășurarea a 2 drone aeronautice. (HR, RO)

Scopul nostru principal este de a îmbunătăți navigabilitatea căii navigabile transnaționale Dunărea prin îmbunătățirea preciziei în ceea ce privește adâncimea șenalului navigabil, nivelul apei și distanța dintre poduri. Acest lucru asigură o trecere sigură și eficientă pentru nave. În plus, precizia prognozelor privind nivelul apei va fi îmbunătățită ca parte a FAIRway Danube II.

Administrarea căi navigabile

Actualizarea sistemelor naționale de administrare a căi navigabile (WAMS) și a sistemului transnațional de monitorizare a căi navigabile (WAMOS 2.0)

 


Navigația eficientă și sigură de-a lungul Dunării se bazează pe colectarea și prelucrarea solidă a informațiilor. Sistemele naționale de gestionare a căilor navigabile (WAMS) și sistemul transnațional de monitorizare a căilor navigabile (WAMOS) sunt principalele centre de informare pentru consolidarea datelor și informațiilor privind starea de bună navigație (GNS) de-a lungul Dunării.

WAMS

Funcționând ca o coloană vertebrală pentru gestionarea căilor navigabile naționale, WAMS-urile naționale colectează date din diverse surse. În cadrul FAIRway Danube II, țările participante își modernizează sistemele naționale. Această îmbunătățire integrează date de la senzori ficși și mobili, precum și din surse externe, esențiale pentru luarea deciziilor critice la nivel național. Ca un nou pas către armonizarea datelor de-a lungul Dunării, noile date naționale vor fi, de asemenea, introduse în sistemul transnațional de monitorizare WAterway MOnitoring System (WAMOS).

WAMOS

Sistemul transnațional WAMOS colectează date hidrologice și hidrografice de la administrațiile căilor navigabile riverane Dunării într-un singur sistem. Acesta oferă o afișare armonizată și o calitate a datelor de-a lungul întregii Dunări, de la granița dintre Germania și Austria până la Marea Neagră. În prezent, WAMOS furnizează date privind morfologia fluviului în blocaje, statistici privind disponibilitatea căilor navigabile, nivelurile apei și condițiile hidrologice.

Actualizarea la WAMOS 2.0 în FAIRway Danube II reprezintă un pas înainte în gestionarea căilor navigabile transnaționale pentru creșterea siguranței și eficienței navigației.

Actualizarea WAMS și îmbunătățirea WAMOS 2.0 vor îmbunătăți accesul la informații și fiabilitatea planificării pentru toți utilizatorii de pe Dunăre. Toate aceste inițiative contribuie în mod activ la creșterea atractivității navigației interioare ca mod de transport ecologic. 

Prognoza nivelului apei

Avansarea fiabilității planificării: Prognoza extinsă a nivelului apei

Previziunile privind nivelul apei joacă un rol esențial în luarea deciziilor logistice. Impactul dinamic al schimbărilor climatice a accelerat fluctuațiile nivelului apei, subliniind necesitatea unui timp de așteptare mai lung pentru a spori fiabilitatea planificării. Ca parte a FAIRway Danube II, prognoza nivelului apei va fi îmbunătățită.

  • Austria și Ungaria:

    Prelungirea termenului de livrare la 6 zile.

  • România și Bulgaria:

    Prelungirea termenului de livrare la 7 zile


Un studiu de fezabilitate este în curs de desfășurare în colaborare cu Austria (AT), Ungaria (HU) și România (RO) pentru a evalua viabilitatea introducerii unei prognoze pe termen mediu care să se extindă până la 6 săptămâni. Această inițiativă ambițioasă urmărește să îmbunătățească în continuare capacitățile de planificare și să se adapteze la provocările în continuă evoluție generate de schimbările climatice.

Semnificația prognozei extinse a nivelului apei:

Îmbunătățirea procesului decizional și a fiabilității planificării logistice: Operatorii logistici se bazează foarte mult pe previziunile privind nivelul apei pentru deciziile de încărcare. Cu un timp de așteptare mai lung, operatorii pot face alegeri mai informate și mai strategice, optimizându-și operațiunile logistice. Acest lucru se traduce printr-un transport mai ușor și mai eficient al mărfurilor.

Adaptarea la schimbările climatice: Modificările accelerate ale nivelului apei cauzate de schimbările climatice necesită măsuri pro-active. Extinderea perioadei de prognoză permite o mai bună pregătire și adaptabilitatea la condițiile de mediu dinamice, de exemplu prin elemente de infrastructură flexibile care măresc adâncimea șenalului și care pot fi instalate înainte de o perioadă prognozată de ape scăzute.

Reziliența la schimbările climatice

Soluții inovatoare pentru creșterea rezilienței la schimbările climatice: Proiecte pilot pentru elemente flexibile de infrastructură


Secțiunile fluviale ale Dunării, cunoscute pentru natura lor dinamică, se confruntă cu eroziune și sedimentare continue. Au fost dezvoltate metode inovatoare pentru a completa instrumentele tradiționale de inginerie fluvială. Aceste metode includ schimbări în gestionarea sedimentelor, transportul materialului dragat în amonte și crearea de insule artificiale pentru a crește viteza în secțiunile puțin adânci, oferind simultan beneficii ecologice.

Cu toate acestea, perioadele mai lungi de ape scăzute datorate schimbărilor climatice aduc o nouă provocare în ceea ce privește secțiunile puțin adânci ale Dunării. În cadrul FAIRway Danube II, suntem încântați să desfășurăm teste pilot pentru elemente flexibile de infrastructură în secțiunile puțin adânci ale Dunării. Această abordare inovatoare oferă o soluție neinvazivă, aproape naturală, pentru perioadele cu apă scăzută, promițând o creștere a adâncimii șenalului navigabil.

Pe baza unei tehnici deja utilizate în 1890, interpretarea modernă a elementelor de infrastructură flexibilă este foarte promițătoare și va contribui la o Dunăre mai rezistentă în viitor.

Punerea în aplicare a acestor proiecte în Austria, Croația, România și Bulgaria marchează un pas important către realizarea unui management durabil și adaptabil al căilor navigabile.

 

Contact și beneficiari


 

Coordonator de proiect

via donau - Österreichische Wasserstraßen-Gesellschaft mbh

Beneficiari

"Cofinanțat de Uniunea Europeană. Cu toate acestea, punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă în mod necesar cele ale Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA). Nici Uniunea Europeană și nici CINEA nu pot fi trase la răspundere pentru acestea."